Inclusive Curriculum Education Modification Management (Case Study at Ponorogo National Immersion Primary School)

  • Umar Siddiq (State Islamic Institute (IAIN) Ponorogo - Indonesia)
  • Lailatul Istifadah Religion Teacher at SDN Ngampel Balong Ponorogo

Abstract

An inclusive school is a regular school that accommodates students with special needs, both those who have abnormalities or special talents that they all study in the same environment and place. One of the activities carried out is journal writing related to the implementation of learning in inclusive settings both done in regular class and Children's Stimulation Unit room. The Inclusive Culture program which was programmed at this institution was welcomed with positive support from parents, all elements of the school and the Education Office Government which are expected to have gradual changes in the inclusive school environment for the community and the District Education Office more aware of the importance of education for all.
Sekolah inklusif merupakan sekolah regular yang mengakomodasi peserta didik dengan kebutuhan khusus, baik yang memiliki kelainan ataupun bakat istimewa yang mereka semua belajar dalam lingkungan dan tempat yang sama.Salah satu kegiatan yang dilakukan adalah ada penulisan jurnal terkait pelaksanaan pembelajaran dalam setting inklusif baik yang dilakukan di kelas reguler dan ruang Unit Stimulasi Anak. Program Inclusive Culture yang memang diprogramkan di lembaga ini disambut dengan dukungan positif dari orang tua murid, seluruh elemen sekolah dan Pemerintah Dinas Pendidikan yang diharapkan nantinya ada perubahan yang bertahap dalam lingkungan sekolah inklusif bagi masyarakat dan Dinas Pendidikan Kabupaten lebih sadar akan pentingnya pendidikan untuk semua.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Dinas Pendidikan Pemerintah Provinsi Jawa Timur. 2012. Pedoman Teknis Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Jawa Timur.Surabaya: Dinas Pendidikan JATIM.
[2] Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus. 2016. Modul Bimbingan Karir Pendidikan Inklusif. Jakarta: PKLK.
[3] Direktorat Pembinaan PK-LK. 2013. Pola Pendampingan dan Implementasi Pendidikan Inklusif yang Menyenangkan. Jakarta: Kemendikbud.
[4] Direktorat Pendidikan Luar Biasa. 2004. Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Terpadu/Inklusif. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Depdiknas.
[5] Dokumentasi Surat Keputusan Dinas Pendidikan Kabupaten Ponorogo tentang Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif di Kabupaten Ponorogo, 2015.
[6] Ikhwan, Afiful. Manajemen Perencanaan Pendidikan Islam (Kajian Tematik Al-Qur'an dan Hadist), EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 4, Nomor 1, Juni 2016, 128-155.
[7] Ikhwan, Afiful. Leadership in Islamic Education; Study of Thematic Al-Qur'an and Al-Hadist, Jurnal Ulul Albab UIN Malik Ibrahim Malang Volume 17, No.1, Tahun 2016.
[8] Ikhwan, Afiful. 2013. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI). Malang: Insan Cita Press Malang dan STAIM Tulungagung. ISBN: 978-602-71303-1-9
[9] Ikhwan, Afiful. 2018. Filsafat Pendidikan Islam: Memahami Prinsip Dasar. Yogyakarta: CV. Diandra Kreatif. ISBN: 978-602-336-726-9.
[10] Sari Rudiyati. Potret Sekolah Inklusif di Indonesia, Makalah disampaikan dalam Seminar Umum “Memilih Sekolah yang Tepat bagi Anak Berkebutuhan Khusus” pada Pertemuan NasionalAsosiasi Kesehatan Jiwa dan Remaja (AKESWARI).
[11] Smith, J. David. 2006. Sekolah Untuk Semua, Terj. Denis. Bandung: Nuansa Cendikia.
[12] Staub & Peck. 1994. What are the Outcome for Nondisable Students?Boston:Educational Leadership.
[13] Stubbs, Sue. 2002. Pendidikan Inklusif Ketika Hanya Ada Sedikit Sumber,Terj. Susi Septaviana. Bandung: UPI.
[14] Tim Loreman. Seven Pillars Of Support For Inclusive Education Moving From Why? To How?International Journal Of Whole Schooling, 3 Februari, 2007.
[15] Sidiq, Umar and Ikhwan, Afiful. Local Government Policy Regarding Mandatory Students Diniyah Takmiliyah in Indramayu Regency, KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, Vol. 26 No.1, June 2018. DOI: 10.19105/karsa.v26i1.1418. pp. 70-90. e-ISSN 2442-4285.
[16] UNESCO. 1994. Final Report: World Confrerence on Special Needs Education: Acces and Quality. Paris: UNESCO.
[17] Yamin. 2013. Ideologi Kebijakan Pendidikan Menuju Pendidikan Beridelogis dan Berkarakter. Malang: Madani
Published
2018-12-12
How to Cite
SIDDIQ, Umar; ISTIFADAH, Lailatul. Inclusive Curriculum Education Modification Management (Case Study at Ponorogo National Immersion Primary School). AL-HAYAT, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 167-177, dec. 2018. ISSN 2599-3046. Available at: <http://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/28>. Date accessed: 26 mar. 2019.