Implementation of The Sima'i Method in Improving Memory of Daily Prayers

  • Priyono Priyono Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
  • Ibnu Fiqhan Muslim Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
  • Sanudin Ranam Universitas Indraprasta PGRI Jakarta

Abstract

In religious learning, students are expected to be able to understand the daily prayers taught in class. To achieve these goals, the right method is needed so students can follow these prayers. One way that can be used to prepare daily prayers is the sima'i method. This type of research is classroom action research. The results in this study are students can memorize correctly and both on the accuracy of speech, fluency, and attitude. This study concludes that the sima'i method has a positive influence on increasing the ability to memorize daily prayers on the subject. The results are taken based on the comparison of data between before and after being given treatment in the form of applying the sima'i method to the topic.


Dalam pembelajaran agama, siswa diharapkan mampu mamahami doa-doa harian yang diajarkan di kelas. Untuk mencapai tujuan tersebut, diperlukan metode yang tepat agar siswa dapat memahami doa-doa tersebut. Salah satu metode yang dapat digunakan untuk mengajarkan doa-doa harian adalah metode sima’i. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Hasil dalam penelitian ini adalah siswa-siswa dapat menghafal dengan benar dan baik pada ketepatan ucapan, kelancaran dan sikap. Simpulan penelitian ini adalah metode sima’i memberikan pengaruh positif terhadap peningkatan kemampuan menghafal doa-doa harian pada subjek. Hasil tersebut diambil berdasarkan perbandingan data antara sebelum dan sesudah diberikan perlakuan berupa penerapan metode sima’i pada subjek.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Azizah, N. (2015). Kemampuan Theory of Mind Anak Usia 3-5 Tahun Ditinjau dari Intensitas Interaksi dengan Saudara Kandung. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(1), 18-30.
[2] Bhinnety, M. (1995). Struktur dan Proses Memori. Buletin Psikologi, 16(2), 74 - 88.
[3] Mursalim. (2011). Doa dalam Perpsektif Alquran. Jurnal Al-Ulum, 11(1), 63 - 78.
[4] Septiani, R., Widyaningsih, S., & Igomh, M. K. (2016). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah 3 -5 Tahun yang Mengikuti dan Tidak Mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Keperawatan, Volume 4(22), 114 – 125
[5] Ahmadi, A., & Soleh, M. (2005). Psikologi Perembangan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
[6] Bungin, B. (2013), Metode Penelitian Sosial dan Ekonomi. Jakarta: Kencana.
[7] Hafidz, A. A. (2000). Bimbingan Praktis Menghafal Alquran. Jakarta: Bumi Aksara.
[8] Hamidi. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Malang: UMM Pres.
[9] Kuswana, W. S. (2012). Taksonomi Kognitif Perkembangan Ragam Berpikir. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
[10] Mardalis, (2006). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Populasi. Jakarta: Bumi Aksara.
[11] Morissan. (2012). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Kencana.
[12] Rauf, A. A. (2004). Kiat Sukses Menjadi Hafizh Qur’an Da’iyah. Bandung: PT. Syaamil Cipta Media.
[13] Shiddieqy, H. A. (2010). Pedoman Dzikir & Doa. Semarang: PT. Pustaka Rizki
[14] Sa'adulloh. (2008). 9 Cara Praktis Menghafal Alquran,. Jakarta: Gema Insani.
[15] Sunarto, A. (2013). Doa Bersumber dari Alquran dan Alhadist. Jakarta: Bintang Terang.
[16] Wahid, W. A. (2014). Cara Cepat Bisa Menghafal Alquran. Yogyakarta: Diva Press.
[17] Afiful Ikhwan. (2017). Development Of Quality Management Islamic Education In Islamic Boarding School (Case Study Madrasah Aliyah Ash Sholihin). Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 01(01), 1–27.
[18] Ikhwan, A. (2014). Integrasi Pendidikan Islami (Nilai-Nilai Islami dalam Pembelajaran). Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 184. https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.2.179-194
[19] Ikhwan, A. (2018). Management of Learning Assesment Using Curriculum 2013 (Case Study in Islamic Primary School (MI) Muhammadiyah 5 Wonoasri Ponorogo - East Java - Indonesia). MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 08(02), 108–123. https://doi.org/10.24269/muaddib.v8i2.1422
[20] Junaidi, K. (2016). Sistem Pendidikan Pondok Pesantren di Indonesia (Suatu Kajian Sistem Kurikulum di Pondok Pesantren Lirboyo). Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 95–110. https://doi.org/10.24269/ijpi.v2i1.364
[21] Muhayat, I. (2018). Accreditation Policy and Quality of Higher Education. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 02(01), 1–16.
[22] Nuraini, M. F. M. (2016). IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SD MUHAMMADIYAH TERPADU PONOROGO. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 52–80. https://doi.org/10.24269/ijpi.v1i2.167
[23] Nurhadi. (2018). Manajemen Penilaian Pembelajaran Menggunakan K13. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 02(01), 1–16.
[24] Umar Sidiq, L. I. (2018). Inclusive Curriculum Education Modification Management (Case Study at Ponorogo National Immersion Primary School). Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 02(02), 1–11.
Published
2019-06-28
How to Cite
PRIYONO, Priyono; MUSLIM, Ibnu Fiqhan; RANAM, Sanudin. Implementation of The Sima'i Method in Improving Memory of Daily Prayers. AL-HAYAT: Journal of Islamic Education, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 53-60, june 2019. ISSN 2599-3046. Available at: <https://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/52>. Date accessed: 16 dec. 2019. doi: https://doi.org/10.35723/ajie.v3i1.52.