Design of the Model of Internalizing Islamic Values in General Subjects

  • M. Zainal Arif Universitas Muhammadiyah Ponorogo, East Java, Indonesia

Abstract

El Hakim Hard Air College of Economics (STIE) Solok Regency, West Sumatra Province has unique features in the education program, namely; the existence of a model of internalizing Islamic values in each subject, particular in vision and mission has Islamic characteristics, namely "creating professional Muslim human resources", in the structural aspect places specific officials in the pesantren in charge of managing the field of developing Islamic values and formally there are courses containing Islamic values such as; Islamic economic morals, mu'amalat economics, financial basics in al Quran and al-hadist, etc. This research is focused on developing a model design to internalize Islamic values in learning. The results were found in the application of the design model of internalizing Islamic values in the semester learning plan (RPS), the learning process and the evaluation of learning outcomes in business ethics courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Abdul Hamid, 2016, Metode Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Dalm Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 17 Kota Palu, Jurnal Penddidikan Agama Islam-Ta’lim Vol. 42 No 2-2016, Palu.
[2] Agung Winarno, 2009, Pengembangan Model Pembelajaran Internalisasi Nilai-Nilai Kewirausahaan pada Sekolah Menengah Kejuruan di Kota Malang, Jurnal Ekonomi Bisnis | Tahun 14 | Nomor 2 | Juli 2009, ISSN: 0853-7283.
[3] Agus Arijanto, 2011, Etika Bisnis Bagi Pelaku Bisnis, Raja Grafindo Persada, Jakarta
[4] Al Jumanatul ‘Ali, 2005, Al Qur’an dan Terjemahnya, , J-Art, Jakarta
[5] Anas Sudjiono, 2006, Pengantar Evaluasi Pendidikan, Raja Grafindo, Jakarta.
[6] Anik Lestarai Amjarwati, dkk., 2008, Etika Bisnis Dan Perilaku Etis Manajer Pengaruhnya Terhadap Tanggung Jawab Perusahaan Pada Lingkungan Sosial, Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol. I, No. 1, Agustus 2008, UNESA Ketintang Surabaya.
[7] B. Suryasubrata, 2005, Tatalaksana Kurikulum, Rineka Cipta, Jakarta.
[8] Daradjat Zakiah, 1995, Metode Khusus Pengajaran Agama Islam,Bumi Aksara, Jakarta
[9] Dinny Mardiana , 2017, Internalisasi Nilai Etika Lingkungan Di Sekolah Dasar, Jurnal Sosioreligi Volume 15 Nomor 1, Edisi Maret 2017, Universitas Islam Nusantara.
[10] Heti Murniayudi1, dkk., Sebuah inovasi pembelajaran abad 21 untuk meningkatkan pemahaman konsep mahasiswa PGSD, Jerusalem Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran ,Volume 8(2) 173 – 184 Desember 2018 Copyright ©2018 Universitas PGRI Madiun ISSN: 2088-5350 (Print) / ISSN:2528-5173 (Online) Available at: http://e-Jurnal.uipma .ac.id/index. php/PE Doi: 10.25273/pe.v8i2.3308 Reciprocal teaching: Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.
[11] Iskandar Wiryakusuma, Mulyadi, Usman, Tt., Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum, Bina Aksara, Jakrta.
[12] K.Bertens, 2000, Pengantar Etika Bisnis, Kansius, Yogyakarta.
[13] Lexy J.Moleong, 2001, Metodologi Penelitian Kualitatif, Rosda, Bandung.
[14] Lina Sugiyarti, dkk., 2018, MenyonsongTransformasi Pendidikan Abad 21, Prosiding Seminar dan DiskusiNasional Pendidikan Dasar 2018 ISSN: 2528-5564, Universitas Negeri Jakarta
[15] Lukman Hakim,2012, Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Sikap Di SDIT Al Muttaqin Tasikmalaya, STH Galunggung Tasik.
[16] Malaya, Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim Vol. 10 No. 1.
[17] Manshur An Nashif, 1351, H Al Taaju Al Jaamiu Lill Ushuli Fi Ahaaditsi Ar Rasuli Juz al Awwal, Thab’u Thaba’ah ‘Isa Al Baani Ahlaby wa Syirkahu, Al Azhar.
[18] Abdul Hamid, 2016, Metode Intenalisai Nilai-Nilai Akhlak Dalm Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 17 Kota Palu, Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim Vol.1 No.2. 2016. Universitas Taluka Palu.
[19] Aguang Wiranto, 2009, Pengembangan Model Pembelajaran Internalisasi Nilai-Nilai Kewirausahaan pada Sekolah Menengah Kejuruan di Kota Malang, JURNAL EKONOMI BISNIS | TAHUN 14 | NOMOR 2 | JULI 2009, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang.
[20] Anik Lestarai Amjarwati, 2008, Etika Bisnis Dan Perilaku Etis Manajer Pengaruhnya Terhadap Tanggung Jawab Perusahaan Pada Lingkungan Sosial, Bisma Jurnal Bisnis Dan Manajemen Vol.1 No.1 Agustus 2008, Unesa Ketintang Surabaya.
[21] Dinny Mardiana, 2017, Internalisasi Nilai Etika Lingkungan Di Sekolah Dasar, Jurnal Sosioreligi, Volume 15 Nomor 1, Edisi Maret 2017, Universitas Islam Nusantara Bandung.
[22] Hakim Lukman, 2012, Peranan Nilai-nilai Agama Islam di SDIT Al Muttaqin Tasik Malaya, Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim Vol.10.No.1-2012. STH Galunggung Tasik Malaya
[23] Lina Sugiyarti, 2018, Prosiding Seminar dan DiskusiNasional Pendidikan Dasar 2018 ISSN: 2528-5564 Tema :MenyonsongTransformasi Pendidikan Abad 21, Universitas Negeri Jakarta. 443
[24] Muhammad Syarif Sukandi, 1999, Bulughul Maram, Al Ma’arif, Bandung.
[25] Musthofa Al Maraghi, 1993, Tafsir Al Maraghi , Toha Putra, Semarang.
[26] Moh Nazir, Metode Penelitian , Jakarta, Ghalia Indonesia, 2013.
[27] Mohammad Omar, 1979, Filsafat Pendidikan Islam, Bulan Bintang. Jakarta.
[28] Nata, Abudin, 2000, Islamisasi Ilmu Pengetahuan dan kontribusinya dalam
[29] Oemar Hamalik, 2013, Kurikulum dan Pembelajaran, Bumi Aksara, Jakarta
[30] Ramayulis, 1993, Ilmu Pendidikan Islam, Kalam Mulia, Jakarta.
[31] Sugiyono, 2011, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, dan R&D / Pengembangan / Research and Developmen), Al Fabeta-Bandung. 407.
[32] Suhar Sinu Arikunto, 1993, Prosedur Penelitian, Rineka Cipta, Jakarta.
[33] Sukardi, 2009, Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasional, Bumi Aksara, Jakrta.
[34] Titik Sunarti Widyaningsih, dkk, 2014, Internalisasi Dan Aktualisasi Nilai-Nilai Karakter Pada Siswa Smp Dalam Perspektif Fenomenologis (Studi Kasus Di Smp 2 Bantul, Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi Volume 2, Nomor 2, 2014, Universitas Negeri Yogyakarta.
[35] Tri Hendro Sigit, 2012, Etika Bisnis Modern, , Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN, Yogyakarta.
[36] W.J.S Poerwadarminta, 2007, Kamus Umum Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Jakarta.
[37] Zamroni, Darmiyati Zuchdi, 2014. Fondasi dan Aplikasi Internalisasi Dan Aktualisasi Nilai-Nilai Karakter Pada Siswa Smp Dalam Perspektif Fenomenologis (Studi Kasus Di Smp 2 Bantul), Jurnal Pembangunan Pendidikan, Volume 2, Nomor 2-2014, Universitas Negeri Yogyakarta.
[38] Ardi, M. (2015). Diskursus Etika Bisnis Islam Dalam Dinamika Bisnis Kontemporer. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 47–68. https://doi.org/10.21274/an.2015.1.2.47-68
[39] Fahriana, Ava Swastika, M. H. (2019). Application of Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats in Islamic Education Institutions, 4(1). https://doi.org/10.24269/ijpi.v4i1.1670
[40] Fauzan. (2012). Etika Bisnis Islam Dalam Pandangan Filsafat Ilmu (Telaah Atas Pemikiran Etika Immanuel Kant). Modernisasi, 8(2), 90–117.
[41] Ikhwan, A. (2019). Public Relations in an Islamic Perspective ; Implementation Study at Madrasah. At-Turats: Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 13(2), 105–117. https://doi.org/https://doi.org/10.24260/at-turats.v13i2.996
[42] Ikhwan, A., Oktio Frenki, B., & Rohmad, A. (2019). The Role of the Family in Internalizing Islamic Values. DINAMIKA ILMU, 19(2), 323–335. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/di.v19i2.1746
[43] Istiqomah. (2018). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Sebuah Ikhtiar Penanggulangan Narkoba dan HIV/AIDS bagi Pelajar. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 02(01), 1–16.
[44] Jaelani, D. I. (2018). Manajemen Public Relations (Humas) Pendidikan Islam: Kajian Tematik Al Quran dan Hadits. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 57–96. https://doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1511
[45] Jauhari, M. I. (2017). Epistemological Framework of Islamic Education Science. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 01(01), 1–15. https://doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1511
[46] Julir, N. (2015). Internalisasi Konsep Ushuliyun Dan Muhaddisun Terhadap Implementasi Sunnah Dalam Proses Istimbath Hukum. Internalisasi Konsep Ushuliyun Dan Muhaddisun, 9(1).
[47] Murdiono, M. (2010). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Moral Religius Dalam Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Cakrawala Pendidikan, 1(3), 99–111. https://doi.org/10.21831/cp.v1i3.239
[48] Nurhadi. (2018). Manajemen Penilaian Pembelajaran Menggunakan K13. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 02(01), 1–16.
[49] Nursikin, M. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Akhlak terhadap Dosen Kesehatan dalam Prespektif Islam di Akademi Kebidanan Yogyakarta. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 25–56. https://doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1511
[50] Priyono, P., Muslim, I. F., & Ranam, S. (2019). Implementation of The Sima’i Method in Improving Memory of Daily Prayers. AL-HAYAT: Journal of Islamic Education, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.35723/ajie.v3i1.52
[51] Wahyudi, A., & Huda, M. (2019). Internalization of Islamic Values for Students with Special Needs in Special School Education Institutions ( SLB ). Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 3(1), 90–97. https://doi.org/https://doi.org/10.35723/ajie.v3i1.55
[52] Warsito, Y. A. (2018). The Effect of Problem Based Learning to Improve Student’s Speaking Ability on English Education Program STKIP Kieraha Ternate. Langua – Journal of Linguistics, Literature, and Language Education, I(1), 1–28.
[53] Wawan Kusnawan. (2019). Inconsistency of Curriculum of Education in Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.24269/ijpi.v4i1.1667
Published
2019-12-22
How to Cite
ARIF, M. Zainal. Design of the Model of Internalizing Islamic Values in General Subjects. AL-HAYAT: Journal of Islamic Education, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 168-177, dec. 2019. ISSN 2599-3046. Available at: <https://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/82>. Date accessed: 30 may 2020. doi: https://doi.org/10.35723/ajie.v3i2.82.