Skills of Islamic Religious Education Teachers in Class Management

  • Adiyono Adiyono STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot, Indonesia
  • Awalina Fadhilatunnisa STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot, Indonesia
  • Nofri Ahmadi Rahmat STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot, Indonesia
  • Nurul Munawarroh STIT Ibnu Rusyd Tanah Grogot, Indonesia

Abstract

This research aims to determine how classroom management at SMK Negeri 1 Tanah Grogot uses the qualitative interview technique with PAI teacher resource persons. Research result shows that in classroom management, efforts are needed from teachers in the direction of component classes that are carried out, such as responsiveness the teacher in terms of looking at students carefully, during the teacher's learning process, always looking to the students as a whole to create a classroom atmosphere conducive. Besides that, various problems arise that can disturb the class's order. Teachers have a significant role in dealing with these problems so that the classroom atmosphere remains conducive and supports learning objectives, especially in PAI subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Adiyono, A. (2021). Implementasi Pembelajaran: Peluang dan Tantangan Pembelajaran Tatap Muka Bagi Siswa Sekolah Dasar di Muara Komam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5017–5023.
[2] Adiyono, A., Irvan, I., & Rusanti, R. (2022). Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 649–658.
[3] Adiyono, A., & Maulida, L. (2021). Upaya Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Madrasah Tsanawiyah Hubbul Wathan NW Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Revolusi Indonesia, 1(3), 149–158.
[4] Adiyono, A., & Pratiwi, W. (2021). Teachers’ Efforts in Improving the Quality of Islamic Religious Education. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(4), 12302–12313.
[5] Ahyar, H. M. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.
[6] Anggryawan, I. H. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidkan Ekoomi (JUPE), 3, 71–75.
[7] Ardi, M. (2015). Pengaruh Pemberian Hukuman Terhadap Disiplin Siswa Dalam Belajar (Penelitian eksperimen di kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Nanga Tebidah Kecamatan Kayan Hulu Kabupaten Sintang.
[8] Aulia, R., & Sontani, U. (2018). Pengelolaan kelas sebagai determinan terhadap hasil belajar. Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3, 149–157.
[9] Azhari, U. L. (2016). Manajemen pembiayaan pendidikan, fasilitas pembelajaran, dan mutu sekolah. Jurnal Adiministrasi Pendidikan, 2.
[10] Azizah, I. N. (2017). Keterampilan guru dalam pengelolaan kelas rendah pada pembelajaran tematik di SD. Joyful Learning Journal, 2, 1–6.
[11] Bangun, D. (2008). Hubungan persepsi siswa tentang perhatian orang tua, kelengkapan fasilitas belajar, dan penggunaan waktu belajar di rumah dengan prestasi belajar ekonomi. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1.
[12] Darman, A. (2018). Manajemen Pengelolaan Kelas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(2), 163–176.
[13] Faruqi, D. (2018). Upaya meningkatkan kemampuan belajar siswa melalui pengelolaan kelas. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2, 294–310.
[14] Fikri, R. (2022). Strategi Pengembangan Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Di Pondok Pesantren Rasyidiyah Khalidiyah (Rakha) Amuntai. Educational Journal : General and Specific Research, 2, 70–88.
[15] Halimah, N., & Adiyono, A. (2022). Unsur-Unsur Penting Penilaian Objek Dalam Evaluasi Hasil Belajar. EDUCATIONAL JOURNAL: General and Specific Research, 2(1), 160–167.
[16] Hapnita, W. (2018). Faktor internal dan eksternal yang dominan mempengaruhi hasil belajar menggambar dengan perangkat lunak siswa kelas XI teknik gambar bangunan SMK N 1 Padang tahun 2016/2017. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education, 1.
[17] Hilmi. (2019). Keterampilan Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Pengelolaan Kelas Di Smp Negeri 2 Rao Utara Kabupaten Pasaman. Al- Muaddib Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 4(1), 54–65.
[18] Ikhwan, A. (2014). Integrasi Pendidikan Islam (Nilai-Nilai Islami dalam Pembelajaran). Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 179–194.
[19] Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.
[20] Irham, M. (2022). Interviewer Pengelolaan Kelas Tanah Grogot, A. R. Fadhilatunnisa. Retrieved from 2022, May 23
[21] Laia, B. Z. (2022). Prokrastimasi Akademik Siswa Negeri Di Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Ilmiah Aquinas, 162–168.
[22] Mahmudah. (2018). Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan Pengelolaan Kelas.
[23] Munawaroh, I. (2020). Pengembangan Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Multiple Intelligence.
[24] Munif, M. (2017). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai PAI dalam Membentuk Karakter Siswa. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1, 1–12.
[25] Nugrahanti, M. D. (2014). Pengaruh Suasana Kondusif dalam Pembelajaran Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa di MTS Neger Wonosegoro.
[26] Nurlaila. (2017). Pengelolaan Pengajaran. Palembang: Noer Fikri Offset.
[27] Nurmalasari, N. (2019). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 1, 1–10.
[28] Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 1, 171.
[29] Prasetyo, D. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Melalui Keteladanan Guru. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 1, 19–32.
[30] Rofiq, A. (2009). Pengelolaan Kelas. Malang: Direktoral Jendral PMPTK.
[31] Sa’diyah. (2017). Model Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran PAI di Riyadlul Arkham Tembong Plintahan Pandaan. Jurnal Al-Murabbi, 2, 291–310.
[32] Sidah, S. (2011). Pengaruh Wibawa Guru terhadap Keberhasilan Proses Pembelajaran di Madrasah Aliyah Negeri Marioriawa Kabupaten Soppeng. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
[33] Sugiarto, A. P. (2019). Faktor kedisiplin Belajar Pada Siswa Kelas X SMK Larenda Brebes. Mimbar Ilmu, 2, 232–238.
[34] Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1, 73–82.
[35] Sutiawan, E. Interview with Deputy Head of Curriculum for Al-Kautsar High School Bandar Lampung (2022).
[36] Syamroni, S. (2019). Efektifitas Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran PAI. UIN Raden Intan Lampung.
[37] Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2.
[38] Werang, B. R. (2019). Pengaruh Motivasi Dan Semangat Kerja Terhadap Kinerja Guru SD di Distrik Mindiptana, Papua. Musamus Journal of Primary Education, 2, 93–103.
[39] Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. Jogjakarta: Diva Press.
[40] Yanti, N. (2015). Keterampilan Guru dalam Pengelolaan Kelas. AL-Ishlah : Jurnal Pendidikan, 2, 347–360.
[41] Zahroh, L. (2015). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Tasri’: Jurnal Tarbiyah-Syar’iah Islamiyah, 22, 175–189.
[42] Zainuddin, M. R. (2016). Pengembangan Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Efisiensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Jurnal Pendidikan Islam, 4, 311–321.
[43] Zukhrufin, F. K., Anwar, S., & Sidiq, U. (2021). Desain Pembelajaran Akhlak Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. JIE: Journal of Islamic Edication, 6(2), 17–35.
[44] Zulaicho, D. (2021). Rekonstruksi Makna Ing Ngarso Sung Tulodo, Ing Madyo Mangun Karso, Tut Wuri Handayani oleh Ki Hadjar Dewantara. Journal of Islamic Educatiom Studies E-ISSN, 2746, 4342.
Published
2022-07-16
How to Cite
ADIYONO, Adiyono et al. Skills of Islamic Religious Education Teachers in Class Management. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 104-115, july 2022. ISSN 2599-3046. Available at: <https://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/229>. Date accessed: 13 aug. 2022. doi: https://doi.org/10.35723/ajie.v6i1.229.